Wanneer u documenten (offertes,...) verstuurt via e-mail zal Followin' deze standaard versturen vanaf noreply@followin.net.
Het is dan ook aan te raden dit e-mailadres bij uw veilige afzenders te plaatsen.
Wanneer uw bedrijf of organisatie een eigen domeinnaam heeft om te mailen of een eigen e-mailadres dan kan Followin' daar in de meeste gevallen ook gebruik van maken, maar dient dit ingesteld te worden.
In de meeste gevallen zullen dit e-mailadressen en mailboxen zijn die gehost worden op Microsoft 365 (Exchange).
Hoe mijn eigen e-mailadres gebruiken om te e-mailen
- Open uw dossier in Followin'.
- Ga naar
Dossierinstellingen. (rechtsboven op de website, aktentas-icoon) - Navigeer naar
Algemeen > E-mailinstellingen. - Klik op de bewerken knop en wijzig de transportmethode.
Transportmethode: Microsoft exchange/Office 365
Deze transportmethode wordt vaak gebruikt wanneer u beschikt over een eigen e-mailadres met eigen domeinnaam.
Controleer waar uw mailboxen gehost worden. In de meeste gevallen zal dit Microsoft 365 zijn.
Authenticatie: Modern, client secret:
(aanbevolen)
Het idee is dat u binnen Microsoft Azure een 'app' registreert. Deze app geef je de toestemming om te mogen e-mailen. Vervolgens gebruikt u de identificatie (ID) van deze app bij de transportinstellingen. Bij het e-mailen worden deze gegevens dan doorgegeven naar de Microsoft servers die de nodige controles uitvoeren als u mag e-mailen. Alsook de e-mails komen dan bij uw verzonden berichten in Microsoft 365/Exchange.
- Volg de stappen op deze link en kies voor Client secret.
Authenticatie: Basisauthenticatie:
Wordt vaak gebruikt wanneer u zelf een Exchange server host.
- Vul de gevraagde Exchange gegevens in.
Transportmethode: SMTP
Deze transportmethode wordt vaak gebruikt bij e-mailadressen die bijvoorbeeld eindigen op `@telenet.be,...`.
- Vul de SMTP gegevens in. (Vraag deze na bij uw provider, bijvoorbeeld Telenet, Proximus,...).
Klik hier voor een overzicht van enkele SMTP e-mailinstellingen.
E-mails via eigen e-mailadres komen in spam
Wanneer u gebruik maakt van uw eigen e-mailadres dan dient u in de meeste gevallen nog een verwijzing aan te maken van uw domeinnaam naar Followin'. Deze verwijzing geeft dan aan dat Followin' bevoegd is om e-mails te versturen met uw e-mailadres. De kans dat e-mails in de spam-folder komen is dan kleiner.
Zo'n verwijzing kan via een SPF-record in de DNS-instellingen van uw domeinnaam.
- Log in op uw hostingpaneel (bijvoorbeeld combell.com, one.com,..).
- Ga naar de DNS-beheerinstellingen van uw domeinnaam.
- Kies voor TXT-records en kijk of er reeds een SPF-record aanwezig is.
- SPF-record reeds aanwezig:
- Vul het bestaande TXT-(SPF-)record aan met
include:app.followin.net.
Dit zou er dan bijvoorbeeld zo kunnen uitzien:"v=spf1 a mx include:app.followin.net ~all"
Let wel, dit is een voorbeeld, de inhoud zal er vermoedelijk bij u anders uit zien. - Sla de instellingen op.
- Vul het bestaande TXT-(SPF-)record aan met
- GEEN SPF-record aanwezig:
- Maak een nieuw TXT-(SPF-)record aan in de DNS-instellingen bij TXT-records.
- Bij domein vult u uw eigen domein in bijvoorbeeld mijnsite.be.
Bij TTL (Time To Live) vult u bijvoorbeeld300in.
Bij inhoud/waarde/value vult u"v=spf include:app.followin.net ~all"in.
Let op: controleer steeds de handleiding en standaard instellingen van uw hosting provider wanneer u uw email ook buiten Followin' gebruikt! - Sla de instellingen op.
- SPF-record reeds aanwezig:
- Controleer en test de e-mail instellingen. Let op: het kan 24 uur duren alvorens deze instellingen effectief overgenomen of volledig doorgevoerd zijn.
Extra info over SPF-records: