E-mailen via Followin' en e-mailinstellingen

Wanneer u documenten (offertes,...) verstuurt via e-mail zal Followin' deze standaard versturen vanaf noreply@followin.net.

Het is dan ook aan te raden dit e-mailadres bij uw veilige afzenders te plaatsen.

Wanneer uw bedrijf of organisatie een eigen domeinnaam heeft om te mailen of een eigen e-mailadres dan kan Followin' daar in de meeste gevallen ook gebruik van maken, maar dient dit ingesteld te worden.

In de meeste gevallen zullen dit e-mailadressen en mailboxen zijn die gehost worden op Microsoft 365 (Exchange).

Hoe mijn eigen e-mailadres gebruiken om te e-mailen

  1. Open uw dossier in Followin'.
  2. Ga naar Dossierinstellingen. (rechtsboven op de website, aktentas-icoon)
  3. Navigeer naar Algemeen > E-mailinstellingen.
  4. Klik op de bewerken knop en wijzig de transportmethode.

Transportmethode: Microsoft exchange/Office 365

Deze transportmethode wordt vaak gebruikt wanneer u beschikt over een eigen e-mailadres met eigen domeinnaam.
Controleer waar uw mailboxen gehost worden. In de meeste gevallen zal dit Microsoft 365 zijn.

Authenticatie: Modern, client secret:
(aanbevolen)
Het idee is dat u binnen Microsoft Azure een 'app' registreert. Deze app geef je de toestemming om te mogen e-mailen. Vervolgens gebruikt u de identificatie (ID) van deze app bij de transportinstellingen. Bij het e-mailen worden deze gegevens dan doorgegeven naar de Microsoft servers die de nodige controles uitvoeren als u mag e-mailen. Alsook de e-mails komen dan bij uw verzonden berichten in Microsoft 365/Exchange.

  1. Volg de stappen op deze link en kies voor Client secret.

Authenticatie: Basisauthenticatie:
Wordt vaak gebruikt wanneer u zelf een Exchange server host.

  1. Vul de gevraagde Exchange gegevens in.

Transportmethode: SMTP


Deze transportmethode wordt vaak gebruikt bij e-mailadressen die bijvoorbeeld eindigen op `@telenet.be,...`.
  1. Vul de SMTP gegevens in. (Vraag deze na bij uw provider, bijvoorbeeld Telenet, Proximus,...).

    Klik hier voor een overzicht van enkele SMTP e-mailinstellingen.

E-mails via eigen e-mailadres komen in spam

Wanneer u gebruik maakt van uw eigen e-mailadres dan dient u in de meeste gevallen nog een verwijzing aan te maken van uw domeinnaam naar Followin'. Deze verwijzing geeft dan aan dat Followin' bevoegd is om e-mails te versturen met uw e-mailadres. De kans dat e-mails in de spam-folder komen is dan kleiner.
Zo'n verwijzing kan via een SPF-record in de DNS-instellingen van uw domeinnaam.

  1. Log in op uw hostingpaneel (bijvoorbeeld combell.com, one.com,..).
  2. Ga naar de DNS-beheerinstellingen van uw domeinnaam.
  3. Kies voor TXT-records en kijk of er reeds een SPF-record aanwezig is.
    1. SPF-record reeds aanwezig:
      1. Vul het bestaande TXT-(SPF-)record aan met include:app.followin.net.
        Dit zou er dan bijvoorbeeld zo kunnen uitzien: "v=spf1 a mx include:app.followin.net ~all"
        Let wel, dit is een voorbeeld, de inhoud zal er vermoedelijk bij u anders uit zien.
      2. Sla de instellingen op.
    2. GEEN SPF-record aanwezig:
      1. Maak een nieuw TXT-(SPF-)record aan in de DNS-instellingen bij TXT-records.
      2. Bij domein vult u uw eigen domein in bijvoorbeeld mijnsite.be.
        Bij TTL (Time To Live) vult u bijvoorbeeld 300 in.
        Bij inhoud/waarde/value vult u "v=spf include:app.followin.net ~all" in.
        Let op: controleer steeds de handleiding en standaard instellingen van uw hosting provider wanneer u uw email ook buiten Followin' gebruikt!
      3. Sla de instellingen op.
  4. Controleer en test de e-mail instellingen. Let op: het kan 24 uur duren alvorens deze instellingen effectief overgenomen of volledig doorgevoerd zijn.

Extra info over SPF-records: